Loader

MY AMI BUGGY CONCEPT TANULMÁNY

  • A Citroën My AMI Buggy Concept tanulmány egy kalandor lelkületű, tisztán elektromos jármű képében az AMI szabadidős változatát testesíti meg.
  • A My AMI Buggy Concept tanulmány stíluselemei a modell egyszerre vagány és rokonszenves, robusztus és színes egyéniségét hangsúlyozzák. Az ajtó nélküli, nyitott utastér tartozékokban és grafikai elemekben gazdag.
  • A tanulmányban tökéletesen kifejezésre jut a jellegzetes Citroën-stílus, mely a jelen esetben az építőjátékok, az ipari formatervezés és a divat világából merített ihletet. A rendhagyó, szertelen stílusú My AMI Buggy Concept egyszerre játékos és funkcionális, esztétikus és ergonomikus, praktikus és környezetbarát, ugyanakkor gyakorlatias, a valóságtól cseppet sem elrugaszkodott mikro-megoldást kínál a szabadidős kiruccanásokra. 
  • A My AMI Buggy egy kimondottan játékos koncepció, melyet valószínűleg minden 14 és 77 év közötti gyerek szívesen látna a Mikulásnak címzett kívánságlistáján.

A Citroën My AMI Buggy Concept tanulmány egy korlátokat nem ismerő, karakteres elképzelés a szabadidő eltöltésének egyedi módjáról. Az extrovertált, színes és robusztus stílusú koncepció vagánysága ellenére nagyon egyszerű és funkcionális is egyben. E teljesen rendhagyó AMI-t a Citroën mérnökei elsősorban azoknak tervezték, akik egy rendkívül karakteres és határozott egyéniségű, könnyen használható elektromos eszközre vágynak.
A Citroën My AMI Buggy Concept azokat a független szellemeket célozza meg, akik az országutakon vagy strandokon tett kirándulásokat is igazi kalandként élik meg. A praktikus tulajdonságai miatt vonzó tanulmány egy hétvégi kiruccanásokra, tengerparti nyaralásra vagy zöld környezetben való kikapcsolódásra termett közlekedési eszköz. A modell a villanymeghajtásnak hála zaj és szén-dioxid-kibocsátás nélkül közlekedik, és mivel nincsenek ajtók, utazás közben tökéletesen eggyé válhatunk a környezettel. Az elektromos vezetés előnyei mellett a panorámatetőn át bezúduló napfénytis élvezhetjük.

„A My AMI Buggy Concept az AMI filozófiájához híven nem egy autó. Ennek megfelelően a játékos és funkcionális jellemzők tekintetében az építőjátékokból, az ergonómia és az esztétikum vonatkozásában pedig – mely a mindennapi tárgyakban (bútorok, világítótestek stb.) és a divatos kiegészítőkben (edzőcipők, sportcikkek, szemüvegek stb.) is megnyilvánul – az ipari formatervezésből merítettünk ihletet. A sajtolással készült, egyszerű formájú kamera- és okostelefon-tartókat például olyan
tervezők munkái ihlették, akik a múlt század második felében alapvető és időtálló fogyasztási cikkeket alkottak. A My AMI Buggy Concept az emblematikus kortárs ipari tárgyak legtisztább hagyományát követve elsősorban minimalista, funkcionális és egyszerű szeretne lenni.”
Samuel Pericles, a My AMI Buggy tervezője

DESIGN: EGY VAGÁNY KALANDOR FELVÁLLALTAN ROBUSZTUS KÜLSŐ
A nagy, erősen barázdált kerekein stabilan ülő My AMI Buggy kifejezetten masszív, harcedzett benyomást kelt, amit az első és hátsó gallytörő rácsok, fényszórószegélyek és -védők, lökhárítók, valamint a márkajelzést hordozó plasztronok csak tovább erősítenek. Kétoldalt a szabadidős sziluett elmaradhatatlan elemei az újratervezett sárvédő-szélesítések és az ajtók alján elhelyezett védőcsövek. A tetőcsomagtartó és rajta a pótkerék szintén a kalandor jelleget hangsúlyozzák.
A tető elején elhelyezett LED-es fénysáv bátran néz szembe az éjszakával és a köddel. Álló helyzetben az általa kibocsátott fénynek és a hordozható hangszóróról szóló zenének köszönhetően igazi tábortűz körüli hangulat uralkodik.
Az ajtók helyén – a Méharira emlékezve – egy rossz időben behúzható, cipzárral záródó, átlátszó vízhatlan fóliát találunk, a felső részén a hagyományos járművek üvegablakaira emlékeztető nyílással. A praktikus védőfólia eltávolítható és összetekert állapotban, a hozzá készült huzatban az ülések mögött tárolható.
A szélvédő fölött a tető folytatásában egy ellenző véd az időjárás viszontagságaitól. Nyáron ugyanez árnyékolóként szolgál a tűző nap ellen.
A nagy méretű terepgumik és a mattarany felnik mindenféle útfelületen jó tapadást és fokozott stabilitást biztosítanak, miközben a jármű alapstílusával is jól harmonizálnak.
Noha a tervezők fantáziája szabadon szárnyalhatott, végig ügyeltek arra, hogy reális és hatékony tanulmány szülessen. Egyes elemek rögzítése kimondottan kihívások elé állította a szakembereket, akik helyenként kénytelenek voltak azokat közvetlenül a csővázas alvázra erősíteni, hogy szilárdan tartsanak. Ez történt a gallytörő rácsok és a tetőre erősített pótkerék esetében is.


A FELHASZNÁLT SZÍNEKBEN ÉS ANYAGOKBAN KIFEJEZŐDŐ EGYEDI HANGULAT
A My AMI Buggy Concept három színnel operál: ezek a fekete, a khakizöld és a sárga. A kempingfelszereléseket idéző fekete szín a jármű funkcionális és robusztus jellegét erősíti. A fekete különböző árnyalatai – így a kerékdobokon és a tetőn visszaköszönő Anodised Black és a hátsó rész texturált felületéért felelős Speckled Black – tökéletesen harmonizálnak az Anodized Khaki és a Citric Yellow árnyalatokkal, ami részleteiben finoman kidolgozott, ugyanakkor masszív összhatást biztosít.
A kétszínű karosszéria határozottan dinamikus hatást kelt, az első rész Anodized Khaki, a hátsó Speckled Black színű. Az egyébként szimmetrikus elrendezés egyik célja, hogy egyértelműen meg lehessen különböztetni a jármű elejét a hátuljától.
Az Anodized Khaki a természet színe, az erőteljes és modern fekete kiemeli a hozzá társított színeket. A tervezők egy sötét, kevésbé koszolódó, árnyalatot kerestek, többek között ezért is esett a választás a feketére. A Citric Yellow színfoltok a My AMI Buggy tanulmány rengeteg fontos elemén visszaköszönnek, így az üléseken, a töltőkábelen, az ajtók grafikus kapszuláin, az útipoggyászokon és számtalan kiegészítőn. Az élénk szín a tartozékok funkcionális voltára hívja fel a figyelmet.


APRÓLÉKOSAN KIDOLGOZOTT RÉSZLETEK
Az egyéni kialakítás jegyében további apró részletek színesítik az összképet.
A különböző külső és belső elemeken azonos mintázatú, a jellegzetes Citroën-logót variáló csíkok és matricák tűnnek fel, utalásképp a Traction hűtőrácsára, a 19_19 tanulmány középkonzoljára, az AMI One Concept első karosszériavédő elemeire és az AMI tárolórekeszeire. A tanulmány külsején ezek a keréktárcsák díszkupakjain, a plasztronokon, az ellenzőn, az oldalsó védőlemezeken, a fénysáv tartóelemén, a lökhárítók alján és a visszapillantó tükrök mögött, belül pedig a különböző tartóelemeken, a tárolórekeszeken és a műszerfalon láthatók.
Az autósportra való utalásként a tetőn a vezető felőli oldalon a „Pilot”, utasoldalon a „Copilot” felirat olvasható, az üléseken pedig a 01 és a 02 szám jelzi a vezető, illetve az utas helyét.
A repülés világát idézik a légterelő alatt elhelyezett, sárga nyilat formázó matricák, melyek a szélirányt mutatják. A kerékjáratoknál is hasonló dekorelemeket találunk.
A vezető felőli oldalon a visszapillantó tükör magasságában – akárcsak az elektromos autóknak fenntartott parkolókban – egy „+” jel utal az elektromos meghajtásra és az akkumulátor pólusaira.


PRAKTIKUS SZEMPONTOK: FUNKCIONALITÁS ÉS ERGONÓMIA STÍLUSOS, FUNKCIONÁLIS ÉS ULTRAKÉNYELMES BELTÉR
A My AMI Buggy Concept belső terének kialakítása során három terület kapott kiemelt figyelmet: az ülések, a tárolóhelyek és az útipoggyászok.
A tanulmányban az Advanced Comfort® ülések új üléspárnákat kaptak, és az AMI-nál még 35 mm vastag szivacsréteg 70 mm-esre nőtt. A memóriahabbal kombinálva mindez könnyű és puha érzetet kelt. A szivacsok az üléshéjból könnyen eltávolíthatók, felcserélhetők és moshatók. A formájára nézve úszógumit idéző, két egymásra helyezett héj a strandkellékek világát idézi.
A tárolóhelyek ötletesek és mobilok. Az utastérben mindegyiknek megvan a maga funkciója, de egy piknik vagy kirándulás alkalmával a járművön kívül is használhatók.
A My AMI-ból már ismerős műszerfali tárolórekeszeket a My AMI Buggy Concept tervezői teljesen újragondolták. A tárolók fölött egy mattarany fémrács húzódik, amely megakadályozza a tárgyak elmozdulását. A tanulmányhoz külön útitáska-kínálat tartozik, melynek minden egyes darabja szervesen illeszkedik a belső térbe. Az övtáskát egy mágnes tartja a kormánykerék közepén kialakított mélyedésben, de a pántnak köszönhetően övön is hordható. A műszerfal alatti tárolóhelyen az AMI-hoz ajánlott kézipoggyász helyett egy visszahajtott tetejű matróztáska található, melyet alul egy csőváz tart, hogy ki ne boruljon.
Az ajtókba is beépítettek egy-egy tárolóhelyet. Az ülések magasságában kialakított tároló különböző tárgyak vagy egy méretre készült kivehető táska elhelyezésére alkalmas. A jármű belsejéből nyitható táska aprócikktárolóként funkcionál. Az ajtók egy jópofa nyomógombbal nyithatók, és akárcsak az AMI-ban, ellenkező irányban nyílnak.
A töltőkábelt egy a használatát is jócskán megkönnyítő fogantyú rögzíti az utasoldali ajtókerethez.


EGYEDI FORMATERVEZÉSŰ, ESZTÉTIKUS ÉS FUNKCIONÁLIS TARTOZÉKOK
A My AMI Buggy Concept tanulmányhoz kínált tartozékok nem pusztán a tervezők ujjgyakorlatai, valódi funkcióval rendelkeznek. A designerek egy változatos szabadidős tevékenységeknek hódoló ember helyébe képzelték magukat, és olyan funkcionális tárgyakat álmodtak meg, melyekben a My AMI Buggy tanulmány játékos és praktikus oldala egyaránt kifejezésre jut.
A belső alkatrészek kialakítása szándékoltan didaktikus, hogy a tárgyak használata teljesen magától értetődő legyen. A különböző tárgyak rögzítésére vagy beállítások végzésére szolgáló tekerőkerék, melynek kialakítása ösztönösen sugallja a funkcióját, például az egységesség jegyében többször is megjelenik. Mivel számos tartozék rögzítőmechanizmusát ugyanazon sablon szerint tervezték, azok egy építőjáték darabjaihoz hasonlóan univerzálisan használhatók, minden gond nélkül leszerelhetők és az utastér egy másik pontján is elhelyezhetők.
Így van ez például az utazások fénypontjainak megörökítése, illetve megosztása szempontjából elengedhetetlen videokamera vagy fényképezőgép rögzítésére szolgáló tartóelem esetében is. A bármilyen típusú eszköz rögzítésére alkalmas univerzális csavarral ellátott eszköz a beépített kioldógombbal bármikor eltüntethető és a vezető- és utasoldali függőleges ajtókereteken elhelyezett négy rögzítési pontra helyezhető.
A külső visszapillantó tükrök a rögzítőszerkezetbe épített gömbcsuklóval állíthatók, és tökéletesen illeszkednek az ajtóoszlopokba. De igény szerint ki is szerelhetők.
A pohár- vagy palacktartó a műszerfalon vagy a My AMI táskaakasztója helyén került elhelyezésre.
A My AMI-ban a vezetőhelytől jobbra található okostelefon-tartó csipesz helyét a My AMI Buggy Concept
tanulmányban egy stílusos henger alakú tartóelem veszi át, a jobb szélén a készülék rögzítésére szolgáló szorítókerékkel. Sokak örömére a hengerbe bele lehet gravírozni a tulajdonos nevét.
A kormánykerék mögött a műszerfalba vájt kerekded mélyedésbe egy hordozható hangszóró illeszkedik, melynek megtámasztására egy új kúp alakú tartóelemet alakítottak ki.
A 3D nyomtatás jóvoltából az ötletet csak egy lépés választja el a megvalósítástól. Az eredeti koncepciójú kiegészítők sajátossága, hogy egytől egyig 3D nyomtatással készülnek, ezért tetszés szerint reprodukálhatók.
A My AMI Buggy Concept tanulmány elsődleges célja az örömszerzés és az emberek szabadság, kikapcsolódás és nonkonformitás iránti vágyának a kielégítése. Nem lenne meglepő, ha többen felvennék a Mikulásnak írt kívánságlistájukra. Stílustanulmányként a My AMI Buggy felvillant egyet az AMI lehetséges arcaiból, megmutatja, hogy milyen formát ölthet ez a Citroën töretlen felfedezőkedvéről árulkodó, rendhagyó közlekedési eszköz.